Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring. Arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø i dagtilbuddet skal integreres i det pædagogiske arbejde med etablering af pædagogiske læringsmiljøer. Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv, og børns oplevelser af børnemiljøet skal inddrages under hensyntagen til børnenes alder og modenhed.
I Parkhaven har vi også fokus på at udvikle børnenes sproglige kompetencer. Vi har dialogisk læsning, som en fast del af vores hverdag.
Denne læsning, som skaber dialog, ord og sprogforståelse, leveres af husets sprogvejleder Jeanette, som har et særligt blik på at skabe sammenhæng mellem de bøger, som der arbejdes med, og det aktuelle tema i Parkhaven.
Børn lærer sprog ved at være aktive og eksperimenterende sprogbrugere i dialog med andre. Derfor er den voksnes ageren af afgørende betydning som sproglig rollemodel og dialog-partner og er dén, som har medansvar for barnets sprogudvikling.
I Parkhaven ønsker vi, at arbejde med at stimulere børnenes sproglige egenskaber og udvikle deres evner til at kommunikere verbalt og med kropssprog. Vi ønsker at skabe rammer for sprogligt og litterært arbejde og dermed forudsætninger for, at børnene bliver gode til at læse, forstå og udvikle sproget og dets muligheder.
Børnene skal yderligere kunne anvende sproget til at udtrykke følelser, meninger og til at interagere med andre børn eksempelvis i spise-situationer og i deres venskaber.